Informationer om hverdagen hos Skovnisserne
Skovnisserne
Skovnissegruppen har børn i alderen fra 2,9 – 5 år. Børnetallet varierer hen over året, og gruppens størrelse har indflydelse på hvordan, vi er organiseret personalemæssigt. Som hovedregel holder vi til i to grupperum, der har direkte adgang til en stor dejlig motoriksal. Motoriksalen er åben dagen igennem.
Opstart og forældresamarbejde
Det er individuelt hvilket udgangspunkt barnet har, når det starter op i børnehaven. Nogle børn er renlige, andre bruger ble. Det er også meget forskelligt, om barnet har brug for en middagslur midt på dagen, eller har andre behov, som vi skal kende til.
I skal som forældre føle jer trygge ved at have jeres barn i børnehaven og vi prioriterer derfor et samarbejde mellem hjem og institution som bygger på tillid, åbenhed og gensidig respekt. Hvis I oplever ting ved jeres barns adfærd, trivsel og hverdag i børnehaven som rækker ud over den daglige garderobe-snak er det altid muligt at bede om en ekstra samtale med kontaktpædagogen og/ eller den pædagogiske leder.
Tryghed ser vi som grundlæggende for barnets trivsel, udvikling og dannelse. Dialogen er vigtig og kan være med til at skabe en sammenhæng og deraf tryghed for barnet i dets hverdag. Vi vil derfor komme til jer, hvis vi oplever ændret trivsel ved barnet, ligesom vi forventer, at I fortæller os om væsentlige ændringer eller andet, som kan have betydning for barnet hjemme.
Vi opfordrer til, at I som forældre afsætter god tid til indkøring af barnet. Dvs at I starter med at være sammen med jeres barn den første dag/dage alt efter hvordan barnet reagerer på at starte op. Det giver som regel den bedste opstart for barnet, hvis I gradvist øger tilvænningen til at blive afleveret.
Efter ca 3 måneder tilbydes I en samtale med kontaktpædagogen, hvor vi taler om opstarten og trivsel. Her vil vi også gennemføre en lille sprogscreening, som er obligatorisk for alle 3-årige børn i Danmark. Screeningen gennemføres sammen med kontaktpædagogen i en genkendelig og tryg ramme. Resultatet vil vi gennemgå med jer til samtalen.
Når barnet er 4 år tilbyder vi en samtale hvis I / vi har behov. Her vil vi også lave en sprogscreening, hvis vi vurderer, at det giver mening.
Generelle informationer
Åbningstid
Mandag-torsdag 6.15 – 16.30
Fredag 6.15 – 15.15
Dagligdag på stuen
At gå i børnehave byder både på faste, genkendelige rutiner samt nye oplevelser og udfordringer.
En typisk dag hos skovnisserne kunne se sådan ud:
6.15-7.15 Fælles morgenmad i cafeen for alle børn
7.15-8.45 Fælles leg på Skovnisse-stuen og motoriksal
8.45-9.00 Oprydning, toilet og håndvask
9.00- 9.20 Formiddagsmad og gennemgang af aktiviteter
9.30-10.30 Lege og aktiviteter (gå-ture, halbesøg, kreative sysler, sproggrupper olign)
10.30-10.40 Oprydning, håndvask og toilet
10.40 – 11.00 Samling med månedens sang/rim mm
11.00 – 11.30 Frokost
11.30 – 11.45 Garderobe og legeplads
13.30 – 14.00 Eftermiddagsmad/frugt
14.00-16.30 Fælles leg hos Skovnisserne, motoriksalen eller udeleg
AULA
Børnehuset bruger AULA som kommunikationsvej. AULA er der hvor informationer om jeres barns hverdag vil stå. Det vil også være her, der kan være fælles beskeder fra hele huset.
Når I kommer til hovedindgangen, bliver I mødt af vores ”tjek-ind” skærm. Her skal I hver morgen tjekke jeres barn ind, og når I går om eftermiddagen tjekke jeres barn ud.
Fødselsdage
Vi holder meget gerne barnets fødselsdag i børnehaven. Kom og aftal med personalet, så planlægger vi det sammen. Vi tager ikke hjem til fødselsdage.
Mad
Barnet skal selv medbringe madpakke til formiddag (hvis man ønsker det) samt frokost og til eftermiddagsmad. Det er ofte en fordel for børnene, at maden er delt op på de tre måltider, så er det mere indbydende og overskueligt for barnet. Hvis barnet mødet kl. 6.15-7.15 tilbydes det morgenmad i cafeen.
Garderobe
Det er vigtigt, at barnet har tøj med til årstiderne. Ud over dette er det nødvendigt med 2-3 sæt skiftetøj i den sorte kasse på garderoben. Børnene er ude mindst 1 time hver dag året rundt, i sommerhalvåret ofte mere.
Hjælp gerne med at hænge overtøjet op i garderoben ved aflevering således at barnet selv kan nå det og overskue det. Det er en stor hjælp både for barnet selv og personalet.
Søvn
Vi tilbyder middagslur for de mindste børnehavebørn hver dag mellem kl. 12.00 og 13.30 (14.00). Vi sidder sammen med børnene en halv time og hvis barnet ikke er faldet i søvn, kommer det med på legepladsen.
Vi har madrasser, medbring selv dyne, pude og evt. sovedyr/sut osv.
Legetøj
Sidste torsdag i hver måned må barnet medbringe et stykke legetøj hjemmefra til leg på stuen. De andre dage frabeder vi os medbragt legetøj, da det kan skabe konflikter og forvirring hos børnene. Hvis barnet er utrygt og/eller skal sove er det naturligvis tilladt at medbringe en bamse, sutteklud el.lign.
Pædagogik
Vi arbejder målrettet med det enkelte barns trivsel og udvikling, men har også stort fokus på fællesskabet og gruppens dynamik.
Vores overordnede fokus er leg og gennem legen, tager vi udgangspunkt i 6 læreplanstemaer:
- krop og bevægelse
- natur, udeliv og science
- sprog og kommunikation
- sociale kompetencer
- kulturelle og æstetiske udtryk
- alsidig, personlig udvikling
Ud fra legen og børnenes interesser planlægges daglige aktiviteter. Vi opnår at arbejde med de 6 temaer gennem god planlægning og pædagogiske læringsmiljøer.
Vi laver en månedsplan, som er tilgængelig på Aula. Dette skal ses som et udgangspunkt, da vi forbeholder os friheden til at gribe det der spåntant opstår blandt børn og voksne. Vi tilstræber dagligt at lave et lille skriv evt ledsaget af fotos, således at I kan følge med i hverdagen hos os. Så er det også nemmere at skabe en dialog med barnet.
Vi har en anerkendende og venlig omgangstone i huset. Vi arbejder ud fra fælles pædagogiske principper som ros, opmuntring og anerkendelse af barnet og hvor relationen er det bærende element. Vi fortæller altid barnet, hvad vi gerne vil se, således at det bliver overskueligt at følge de regler og rutiner som er i hverdagen. Vi bestræber os også på at gøre disse visuelle med enkle plakater mm. Vi tager både udgangspunkt i det enkelte barns behov samt gruppen. Vi arbejder med leg og læreplanstemaerne dagen igennem i alle rutiner og aktiviteter.
Tværfaglige samarbejdspartnere
Vi har mulighed for at inddrage en række tværfaglige samarbejdspartnere, hvis barnets udvikling eller trivsel skaber bekymring eller tvivl. Vi har bla. tæt samarbejde med vores faste pædagogiske vejleder, sundhedsplejerske, tale-høre lærer, socialrådgivere og familie terapeuter, samt psykolog fra Herning Kommune.