Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Skovnisserne

Informationer om hverdagen hos Skovnisserne

Skovnisserne

Skovnissegruppen har børn i alderen fra 2,9 – 5 år. Børnetallet varierer hen over året, og gruppens størrelse har indflydelse på hvordan, vi er organiseret personalemæssigt. Som hovedregel holder vi til i to grupperum, der har direkte adgang til en stor dejlig motoriksal. Motoriksalen er åben dagen igennem.

 Opstart og forældresamarbejde

Det er individuelt hvilket udgangspunkt barnet har, når det starter op i børnehaven. Nogle børn er renlige, andre bruger ble. Det er også meget forskelligt, om barnet har brug for en middagslur midt på dagen, eller har andre behov, som vi skal kende til. 

I skal som forældre føle jer trygge ved at have jeres barn i børnehaven og vi prioriterer derfor et samarbejde mellem hjem og institution som bygger på tillid, åbenhed og gensidig respekt. Hvis I oplever ting ved jeres barns adfærd, trivsel og hverdag i børnehaven som rækker ud over den daglige garderobe-snak er det altid muligt at bede om en ekstra samtale med kontaktpædagogen og/ eller den pædagogiske leder.

Tryghed ser vi som grundlæggende for barnets trivsel, udvikling og dannelse. Dialogen er vigtig og kan være med til at skabe en sammenhæng og deraf tryghed for barnet i dets hverdag. Vi vil derfor komme til jer, hvis vi oplever ændret trivsel ved barnet, ligesom vi forventer, at I fortæller os om væsentlige ændringer eller andet, som kan have betydning for barnet hjemme.

Vi opfordrer til, at I som forældre afsætter god tid til indkøring af barnet. Dvs at I starter med at være sammen med jeres barn den første dag/dage alt efter hvordan barnet reagerer på at starte op. Det giver som regel den bedste opstart for barnet, hvis I gradvist øger tilvænningen til at blive afleveret.

Efter ca 3 måneder tilbydes I en samtale med kontaktpædagogen, hvor vi taler om opstarten og trivsel. Her vil vi også gennemføre en lille sprogscreening, som er obligatorisk for alle 3-årige børn i Danmark. Screeningen gennemføres sammen med kontaktpædagogen i en genkendelig og tryg ramme. Resultatet vil vi gennemgå med jer til samtalen.

Når barnet er 4 år tilbyder vi en samtale hvis I / vi har behov. Her vil vi også lave en sprogscreening, hvis vi vurderer, at det giver mening.

Generelle informationer

Åbningstid

Mandag-torsdag 6.15 – 16.30

Fredag 6.15 – 15.15

 Dagligdag på stuen

At gå i børnehave byder både på faste, genkendelige rutiner samt nye oplevelser og udfordringer.

En typisk dag hos skovnisserne kunne se sådan ud:

6.15-7.15 Fælles morgenmad i cafeen for alle børn

7.15-8.45 Fælles leg på Skovnisse-stuen og motoriksal

8.45-9.00 Oprydning, toilet og håndvask

9.00- 9.20 Formiddagsmad og gennemgang af aktiviteter

9.30-10.30 Lege og aktiviteter (gå-ture, halbesøg, kreative sysler, sproggrupper olign)

10.30-10.40 Oprydning, håndvask og toilet

10.40 – 11.00 Samling med månedens sang/rim mm

11.00 – 11.30 Frokost

11.30 – 11.45 Garderobe og legeplads

13.30 – 14.00 Eftermiddagsmad/frugt

14.00-16.30 Fælles leg hos Skovnisser og motoriksalen

AULA

Børnehuset bruger AULA som kommunikationsvej. AULA er der hvor informationer om jeres barns hverdag vil stå. Det vil også være her, der kan være fælles beskeder fra hele huset.

Når I kommer til hovedindgangen, bliver I mødt af vores ”tjek-ind” skærm. Her skal I hver morgen tjekke jeres barn ind, og når I går om eftermiddagen tjekke jeres barn ud.  

 Fødselsdage

Vi holder meget gerne barnets fødselsdag i børnehaven. Én gang i tiden hos Skovnissegruppen kan man vælge at invitere gruppen hjem. Se kostvejledning.

Mad

Barnet skal selv medbringe madpakke til formiddag (hvis man ønsker det) samt frokost og til eftermiddagsmad. Det er ofte en fordel for børnene, at maden er delt op på de tre måltider, så er det mere indbydende og overskueligt for barnet.  Hvis barnet mødet kl. 6.15-7.15 tilbydes det morgenmad i cafeen. (Se vedlagte kostvejledning)

 Garderobe

Det er vigtigt, at barnet har tøj med til årstiderne. Ud over dette er det nødvendigt med 2-3 sæt skiftetøj i den sorte kasse på garderoben. Børnene er ude mindst 1 time hver dag året rundt, i sommerhalvåret ofte mere.

Hjælp gerne med at hænge overtøjet op i garderoben ved aflevering således at barnet selv kan nå det og overskue det. Det er en stor hjælp både for barnet selv og personalet.

 Søvn

Vi tilbyder middagslur for de mindste børnehavebørn hver dag mellem kl. 12.00 og 13.30 (14.00). Vi sidder sammen med børnene en halv time og hvis barnet ikke er faldet i søvn, kommer det med på legepladsen.

Vi har madrasser, medbring selv dyne, pude og evt. sovedyr/sut osv.

 Legetøj

Sidste torsdag i hver måned må barnet medbringe et stykke legetøj hjemmefra til leg på stuen (Særlige regler under corona). De andre dage frabeder vi os medbragt legetøj,  da det kan skabe konflikter og forvirring hos børnene. Hvis barnet er utrygt og/eller skal sove er det naturligvis tilladt at medbringe en bamse, sutteklud el.lign.

 Pædagogik

Vi arbejder målrettet med det enkelte barns trivsel og udvikling, men har også stort fokus på fællesskabet og gruppens dynamik.

Vi tager udgangspunkt i 6 læreplanstemaer: ” krop og bevægelse”, ” natur, udeliv og science”, ”sprog og kommunikation”, ”sociale kompetencer”, ”kulturelle og æstetiske udtryk” samt ”alsidig, personlig udvikling”. Disse 6 temaer danner udgangspunkt for den daglige planlægning af temaer og aktiviteter og der arbejdes med disse dagen igennem.

Vi laver en månedsplan, som er tilgængelig på Mitbarn. Her vil I også kunne se månedens sang og rim. Vi tilstræber dagligt at lave et lille skriv evt ledsaget af fotos, således at I kan følge med i hverdagen hos os. Så er det også nemmere at skabe en dialog med barnet.

Vi har en anerkendende og venlig omgangstone i huset. Vi arbejder ud fra fælles pædagogiske principper fra ”De utrolige år” (DUÅ), som lægger vægt på ros, opmuntring og anerkendelse af barnet. Vi fortæller altid barnet, hvad vi gerne vil se, således at det bliver overskueligt at følge de regler og rutiner som er i hverdagen. Vi bestræber os også på at gøre disse visuelle med enkle plakater mm. Vi tager både udgangspunkt i det enkelte barns behov samt gruppen. Vi arbejder med læreplanstemaerne dagen igennem i alle rutiner og aktiviteter.

Tværfaglige samarbejdspartnere

Vi har mulighed for at inddrage en række tværfaglige samarbejdspartnere, hvis barnets udvikling eller trivsel skaber bekymring eller tvivl. Vi har bla tæt samarbejde med sundhedsplejerske, tale-høre lærer, socialrådgivere samt psykolog fra Herning Kommune.