Troldene

Informationer om hverdagen hos Troldene

Troldene er den ældste gruppe børn i børnehaven. De holder primært til i cafeen og i udeområdet ved naturværkstedet og bålhuset. Gruppen er sammen hver formiddag fra august til maj, hvor der laves aktiviteter målrettet de sociale kompetencer og skoleparathed. Børnene starter i førskole d. 1. juni på skolen.

Faglighed

I Troldegruppen arbejder vi med skoleparathed. Skoleparathed handler bl.a. om sociale kompetencer, selvhjulpenhed, en krop, der er udviklet alderssvarende både grov- og finmotorisk – at sanseintegrationen fungerer samt kendskab til tal bogstaver, rim og remser – lydlig opmærksomhed.

Vi arbejder med børnene udendørs en stor del af dagen hele året rundt. Det betyder, at børnene bliver selvhjulpne med tøj, med at pakke tasker og bruger hele kroppen flere timer dagligt. Det finmotoriske bliver også brugt udendørs, når de samler på små dyr og skal passe på fx ikke at klemme for hårdt. Vi arbejder både udendørs og indendørs med finmotoriske aktiviteter såsom klippe, klistre, at snitte i pinde og andre kreative tiltag. Alt, hvad man laver indendørs kan også laves ude. Vi placerer os alt efter vejret.

Vi arbejder med sanseintegration ved at lade børnene lege både ude og inde og tilpasse aktiviteterne til live ude og inde. De bliver styrket kropsligt, fordi de har et stort område at bevæge sig på. De mærker de forskellige årstiders indvirken på kroppen. De oplever, at der findes alt fra kolde, våde, blæsende til varme dage.

Udendørs bliver de præsenteret for ujævnt og vekslende underlag, der er mulighed for at gynge, klatre i træer, cykle og lege på et område, der taler til børnenes egen kreativitet. Vi supplerer med relevant udendørs legetøj, såsom spil, sjippetove, terrarier og sommerfuglenet.

Indendørs er der også mulighed for at lege på egne præmisser. Der er legetøj, der afpasses til aldersgruppen og deres interesser. Der er mulighed for selvvalgte kreative aktiviteter, hvor børnene selv kan nå materialerne. Vi spiller spil, der pirrer interessen for tal og bogstaver, og der bliver sunget sange, rimet, fortalt historier, kigget og læst i bøger.

De sociale kompetencer udvikles gennem børnenes selvvalgte lege både udendørs og indendørs. De får mulighed for længere perioder, hvor legen ikke forstyrres. De voksne fungerer som konsulenter, når børnene har brug for hjælp til fx konfliktløsning. De voksne guider børn, der har brug for det ind i legen, så alle kommer med i fællesskabet.

De voksne igangsætter også fælleslege, spil o.s.v. hvor der bliver arbejdet med at vente på tur, at kunne tåle at tabe, at man oplever, at alle skal have mulighed for at prøve, før man melder sig ud af legen. Men mest af alt handler det om at styrke fællesskabet ved at få en oplevelse af, det er sjovt at lege sammen alle sammen, og at alle har noget at byde ind med.

Selvhjulpenheden styrkes bl.a. ved at børnene gennem et helt år opholder sig meget udendørs og efterhånden skal kunnne tage relevant tøj på, der passer til vejret. De lærer at klare toiletbesøg selv, at pakke deres tasker med drikkedunk og madpakke og få tasken med frem og tilbage mellem børnehus og Naturværksted.

Trivsel

Trivsel handler om, at man er sund og rask, at man har venner og føler sig tryg, så man kan være med i fællesskabet.

De voksne sørger for en forudsigelig rytme i dagligdagen. Vi arbejder efter den samme skabelon hver dag: Vi går i Troldegruppen til formiddagsmad, leger/har aktivitet, toiletbesøg og håndvask samt efterfølgende madpakketid, leger, mens de voksne på skift holder pause, toiletbesøg og håndvask med efterfølgende frugttid, hvorefter vi samles med de andre i Børnehuset igen. Børnene bliver forberedt på, hvad der skal ske hver dag.

De voksne sikrer børnene tid til at lege uforstyrret, så venskaber opbygges på kryds og tværs i gruppen, og de hjælper alle børn ind i fællesskabet, så ingen står udenfor.

Der arbejdes efter principperne i DUÅ og med planlægning af emner ud fra årshjul og lærerplanstemaer.

Ansvar

Gennem de daglige aktiviteter i gruppen arbejder de voksne med at børnene selv lærer at tage ansvar for deres egne ting og gruppens ting. Børnene øver sig i at have styr på deres eget tøj, tasker og medbragte ting. De øver sig på at passe på det fælles legetøj ved at behandle det hensigtsmæssigt til det formål, det er beregnet til, at hjælpe hinanden med at rydde op både udendørs og indendørs samt at tage hensyn til naturen og skolens område. De øver sig i at begå sig og blive mere selvhjulpne  i fællesskaber, at kunne sige til og fra i en leg, at lukke andre ind i legen, så ingen bliver holdt udenfor.

Anerkendelse

Anerkendelse handler om at blive set som det individ man er og få en plads i fællesskabet. Vi arbejder med at tilgodese det enkelte barns behov og samtidig lære det at give plads til andre. Hvis man er tryg og glad har man også overskud til at give de andre plads i fællesskabet. Vi arbejder efter principperne i DUÅ og ankender dagligt børnene for de ting, der går godt og støtter dem, når der er noget, de har brug for hjælp til.

Overgang og samarbejde

Troldegruppen har fokus på overgangen til skolen og en gang ugentligt har vi udveksling med 0. klasse på skolen.  Troldegruppen har et par lektioner med 0. klasses lærer og 0. klasse har naturskole med pædagogen i Troldegruppen. Dette arbejde er med til at sikre, at der er en rød tråd i overgangen mellem børnehave og skole. Naturværkstedet, som Troldegruppen har til huse i, ligger i tilknytning til skolens legeplads, hvor skolebørnene også holder frikvarter. Dermed vænner de kommende skolebørn sig til, at der også er større børn. Vi benytter også skolens toiletter, så de bliver fortrolig med, hvor de er.