Vuggestuen Alferne

Informationer om hverdagen hos Alferne

Vi er en lille vuggestue med plads til 10 børn, som har egne lokaler i den ene ende af Børnehuset. Der er fast personale tilknyttet vuggestuen, men vi har et tæt samarbejde med børnehaven i det daglige. I perioder, hvor der er færre børn i vuggestuen, oprettes en småbørnsgruppe, så de yngste børn fortsat er i en mindre gruppe hos Alferne.

I vuggestuen prioriteres de trygge rammer og rutiner, men i takt med barnet bliver større, vil det blive inddraget i aktiviteter med børnehaven og i lokalområdet. Vi har tæt samarbejde med skolen, hvor vi bl.a. anvender musiklokalet og vi har også dage i hallen. På legepladsen har vuggestuen et indhegnet område som er en del af Børnehusets fælles legeplads.

I Børnehuset er der generelt et stort kendskab til hinanden på tværs af vuggestue og børnehave. Dette er med til at sikre en glidende overgang fra vuggestue til børnehave og giver søskende mulighed for en tæt kontakt i hverdagen.

Opstart og forældresamarbejde

I skal føle jer trygge ved at have jeres barn i vuggestuen. Det mener vi at kunne opnå gennem et konstruktivt samarbejde, som bygger på tillid, åbenhed og gensidig respekt. Når i som forældre er trygge, skaber det også tryghed hos jeres barn, når det er i vuggestuen.

Tryghed ser vi som grundlæggende for barnets trivsel, læring udvikling og dannelse. De faste rammer og en forudsigelig hverdag med omsorgsfulde, synlige og tydelige voksne er afgørende for, at vi kan opretholde trygheden hos barnet.

Det er vigtigt, at både i og jeres barn får en god start i vuggestuen og derfor har vi nogle anbefalinger til opstarten:

Når jeres barn er blevet tilbudt en plads i vuggestuen, vil vi gerne, at I kommer på et lille besøg hos os. I skal helst ringe og aftale et tidspunkt inden. Vi vil tage en snak med jer om jeres barn, soverytme, spisevaner osv. Vi vil fortælle om vuggestuens dagligdag og vise jer rundt. Efter 3 måneder, tilbyder vi en opfølgningssamtale omkring den første tid i vuggestuen.

Vi opfordrer til, at I som forældre afsætter god tid til indkøring af jeres barn. Dvs. at I starter med at være I vuggestuen sammen med jeres barn, på småbesøg, derefter går i kortere tid og gradvist øger tilvænningen til at blive afleveret. Dette foregår selvfølgelig i tæt dialog med personalet, da behovet for indkøring kan variere fra barn til barn.

Generelle informationer

Åbningstid

Mandag-torsdag 6.15-16.30

Fredag 6.15-15.15

Hovednummer: 96287930

Hverdagen hos Alferne

En typisk hverdag i vuggestuen kan se således ud:

6.15-7.15 Fælles morgenmad i cafeen

7.15-8.30 Fælles leg hos Skovnisserne

8.30-9.30 Alferne går til egen stue kl. ca. 8.30, hvorefter der synges og serveres formiddagsmad.

9.30-11.00 Forskellige aktiviteter og lege hos Alferne, på legepladsen eller i nærområdet. Nogle børn sover formiddagslur

11.00-11.30 Frokost hos Alferne

11.30-13.30 Der gøres klar til middagslur. Hvis barnet ikke sover middagslur længere, er det på legepladsen med de øvrige børn. De børn, der har sovet formiddagslur, er inde sammen med en voksen.

13.30-15.30 Eftermiddagsmad og derefter leg hos Alferne.

15.30-16.30 Fælles leg hos Skovnisserne

Mad

Barnet skal selv have madpakke med til formiddag, frokost og eftermiddag. Den skal være nærende og give energi til hele dagen. Der serveres som udgangspunkt vand i drikkedunk (eller kop) til måltiderne.

Har jeres barn brug for modermælkserstatning eller grød, skal I selv medbringe dette. Vi modtager ikke mad, der skal genopvarmes.

Søvn

Vuggestuen har et krybberum i forbindelse med vuggestuen. Der vil være en krybbe til hvert barn. Børnene sover med godkendte seler, dyner og i den kolde tid små soveposer.

AULA

Børnehuset bruger AULA som kommunikationsvej. AULA er der hvor informationer om jeres barns hverdag vil stå. Det vil også være her, der kan være fælles beskeder fra hele huset.

Når I kommer til hovedindgangen, bliver I mødt af vores ”tjek-ind” skærm. Her skal I hver morgen tjekke jeres barn ind, og når I går om eftermiddagen tjekke jeres barn ud.

Fødselsdage

Vi holder meget gerne fødselsdag for jeres barn i vuggestuen. I er velkommen til at deltage i fødselsdagen og til at dele noget ud. Vi tager ikke hjem til fødselsdage. Se vores kostvejledning.

Garderobe

Hvert barn har sin egen garderobe. Jeres barn skal altid have tøj med efter vejret, da vi ofte er på legepladsen eller på ture ud af huset.

Medbring

• Bleer

• Sutter, sovedyr og andet

• Madpakker og drikkedunk med vand i